З досвіду роботи

З досвіду роботи

Вступ

Поняття «мультимедіа» є багатогранним. Мультимедіа (від англ. слова «multi» – багато і від лат. «мedia» – носій, засіб, середовище, посередник) – це спеціальна інтерактивна технологія, поєднання спеціальних апаратних засобів і програмного забезпечення, що дозволяє на якісно новому рівні сприймати, переробляти і надавати різноманітну інформацію: текстову, графічну, звукову, анімаційну, телевізійну тощо. Мультимедіа часто вживається як аналог терміну «засоби масової комунікації» (друк, фотографія, радіо, кінематограф, телебачення, відео, мультимедійні комп’ютерні системи, включаючи Інтернет)

Мультимедіа є виключно корисною і плідною освітньою технологією завдяки притаманним їй якостями інтерактивності, гнучкості й інтеграції різних типів мультимедійної навчальної інформації, а також завдяки можливості враховувати індивідуальні особливості учнів і сприяти підвищенню їх мотивації.
Мультимедійна презентація – один з найбільш поширених засобів унаочнення навчального матеріалу. Інформативність електронних презентацій набагато вище традиційних за рахунок мультимедійності – наявності не лише тексту і графіки, але й анімації, відео та звуку. Використання мультимедійних презентацій дозволяє учителю зручно й ефективно візуалізувати статичну й динамічну інформацію, самостійно компонувати матеріал виходячи із особливостей конкретної групи учнів, теми та змісту уроку, що дозволяє побудувати урок англійської мови так, щоб домогтися максимального навчального ефекту..
Ідея досвіду: пробудити інтерес учнів до навчання, зацікавити їх на уроках і зробити так, щоб вивчення англійської мови  було для учнів доступним та легким.


Використання мультимедійної технології у навчанні англійської мови
В сучасному світі Інтернет і комп'ютерні технології стали невід'ємною складовою не тільки повсякденного життя, а й освітнього процесу в цілому. Учні різного віку та категорій сприймають комп'ютерні технології з набагато більшим інтересом і позитивом, ніж звичайні підручники та посібники. На шляху інформатизації суспільства і всебічного поширення глобальної комп'ютерної мережі Інтернет стає зрозумілою актуальність використання мультимедійних технологій в освітньому процесі на сучасному етапі.
У сучасній системі освіти відбуваються стрімкі і великі зміни, які не обходять стороною і викладання іноземної мови. Впровадження в систему освіти мультимедійних засобів навчання охопили як гуманітарні, так і технічні дисципліни. Технологічні новинки допомагають активізувати самомотивацію учнів, їх креативне мислення, самостійність і прагнення до всебічного отримання та засвоєння інформації, стимулювати допитливість та інтерес до наукової діяльності.
Мультимедійні засоби навчання іноземної мови не можуть замінити вчителя, але вони можуть вдосконалити й урізноманітнити його діяльність, тим самим підвищуючи продуктивність учнів. Як відомо, людина, при вивченні іноземної мови  запам'ятовує двадцять відсотків відео інформації, тридцять відсотків аудіо інформації. Якщо ж поєднати те, що вони бачать, чують і роблять одночасно, то продуктивність запам'ятовування становить вісімдесят відсотків інформації.
Крім того, використання мультимедійних технологій у процесі навчання іноземної мови дозволяє більш широко і повноцінно розкрити творчий потенціал кожного окремо взятого учня.
Мультимедійні засоби в процесі викладання іноземної мови в середній та старшій ланці  можуть охоплювати електронні підручники, самостійно підготовлений вчителем матеріал, презентацію інформації за допомогою програми PowerPoint, відео-метод, електронну пошту, рольові ігри, електронні інтерактивні дошки та ін.
Електронні підручники дають можливість  знаходити індивідуальний підхід до учнів, підвищити мотивацію до вивчення іноземної мови, учні стають суб'єктами навчання. Також до достоїнств електронних підручників можна віднести: наочність подачі матеріалу, можливість коригування підручника та адаптація його до рівня і вимог дисципліни, самоконтроль проходження матеріалу, зворотній зв'язок, простота в застосуванні.
Самостійно підібраний вчителем матеріал є найбільш спрямованим і доцільним, оскільки вчитель іноземної мови готує і підбирає інформацію відповідно до рівня знань своїх учнів.
Презентація інформації за допомогою програми PowerPoint є також самостійно підібраним матеріалом і за допомогою даної програми дає можливість охопити всі види мовленнєвої діяльності учнів (писання, читання, говоріння, аудіювання та переклад).
Відео-метод являє собою високоефективну можливість подачі інформації, оскільки основною його перевагою є наочність інформації, яка є більш доступною для сприйняття, легше і швидше засвоюється.
Електронна пошта є одним з допоміжних методів функції контролю, а також додатковим методом спілкування. Учні мають можливість уточнити інформацію або вирішити питання, що виникли в після урочний час, тим самим більш якісно підготувавши домашнє завдання і виконавши всі вимоги вчителя.
Електронні інтерактивні дошки є найбільш універсальним засобом навчання. Електронні інтерактивні дошки - це ефективний спосіб впровадження електронного змісту навчального матеріалу та мультимедійних матеріалів у процес навчання. За допомогою електронних інтерактивних дошок досліджуваний матеріал подається в повному обсязі, матеріал чітко вимальовується на екрані інтерактивної дошки і націлює кожного учня до активної плідної діяльності.
Інноваційні технологічні засоби викладання іноземної мови дають можливість удосконалити методи подачі граматичної та лексичної інформації, практики монологічного і діалогічного говоріння, навчання письма та відпрацювання вимови, постійно поповнювати словниковий запас учнів.
Мультимедійні технології можуть допомогти вчителю коригувати навчальний процес, враховуючи інтереси і можливості окремих учнів, допомагають реалізувати особистісно-орієнтований підхід у навчанні, забезпечують індивідуалізацію і диференціацію навчання.
Використання інтерактивних технологій при навчанні іноземної мови сприяє комунікативно-орієнтованої спрямованості цього навчання. Це в свою чергу значно покращує якість подачі матеріалу та ефективність засвоєння цього матеріалу. Впровадження інноваційних технологій збагачує зміст освітнього процесу, підвищує мотивацію до вивчення англійської мови з боку учнів і веде до більш тісної співпраці між вчителем і учнями.
Так, на занятті з іноземної мови, маючи відео супровід пропонованого матеріалу, учні  мають можливість ознайомитися з соціокультурними реаліями країни, мова якої вивчається, спостерігати за мімікою, жестами, навколишнім оточенням носіїв мови, що вивчається.
Використання мультимедійних технологій у викладанні іноземної мови дало можливість знайти нові підходи до розробки навчальних матеріалів. Впровадження мультимедійних технологій у процес викладання іноземної мови  дає можливість розвивати і реалізовувати педагогічні, методичні, дидактичні та психологічні принципи. Впровадження інноваційних технологій у процес викладання іноземної мови у вищій школі дозволяє поліпшити якість навчання, розвинути пізнавальну активність учня, його самостійність у вивченні, пошуку, підборі та обробці інформації.
Мультимедійні технології, як допоміжний інструмент у викладанні іноземної мови  виконує такі важливі функції як:
*    прискорюють процес навчання;
*    збільшують мотивацію учнів до вивчення іноземної мови;
*    покращують якість засвоєння матеріалу.
 Використовуючи інноваційні технології ми крокуємо в ногу з часом, і що набагато важливіше, допомагаємо учням поглибити знання іноземної мови,що є необхідністю у сучасному світі.

Результативність дослідження використання мультимедійних технологій на уроках англійської мови
Мультимедійна презентація – сукупність текстів, зображень, звуку, відео, анімації і інших засобів представлення інформації.
Завдяки документальній переконливості і сконцентрованості викладу учні засвоюють значний обсяг навчальної інформації за порівняно короткий час, що звільняє мене від потреби давати тривалі пояснення того, що з достатньою повнотою розкрито за допомогою екранних та звукових засобів.
У своїй практичній роботі я найчастіше  використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point. Пояснення супроводжуються інформацією на слайдах, що є не тільки яскравою динамічною ілюстрацією, а й способом фіксації нового матеріалу. На мою думку, розумне використання в навчальному процесі наочних засобів навчання виконує важливу роль в розвитку спостережливості, уваги, мови, мислення учнів.
При створенні мультимедійних презентацій я дотримуюсь основних правил:
*    викладаю текстовий матеріал стисло;
*    у заголовку слайда передаю суть розміщеної на слайді інформації;
*    кожен слайд має відображати одну думку;
*    суть абзацу викладаю у його першому рядку;
*    текст складаю з простих речень;
*    рядок вибудовую з 6-8 слів;
*    на слайді уміщаю 6-8 рядків;
*    кількість слів на слайді не повинна перевищувати 50-ти;
*    ілюстрації подаю на екрані одночасно з текстом, якого вони стосуються.
 Психологічні особливості сприйняття слайдів є також не менш важливими:
*    найкраще поєднання кольорів тексту й фону: чорний на білому, білий на темно-синьому, жовтий на синьому;
*    найгірше поєднання кольорів є зелений і червоний;
*    найкраще запам'ятовується слово (рядок, заголовок), передане червоним, оранжевим та жовтим кольорами;
*    заспокійливо впливають фіолетовий, синій, блакитний, зелений кольори літер або тла;
*    кольорова гама всіх слайдів має бути єдиною;
*    яскраві малюнки впливають на підсвідоме запам'ятовування інформації;
*    анімації відволікають увагу від інформації;
*    фоновий малюнок знижує ефективність сприйняття та запам'ятовування інформації;
*    в одній презентації використовувати не більш як 3-4 різні шрифти.
За допомогою мультимедійних презентацій я повністю або частково здійснюю всі дидактичні частини уроку – від актуалізації засвоєних знань до домашнього завдання.
Наприклад, на етапі актуалізації знань, а також повторення і узагальнення за допомогою презентації я швидко і раціонально організовую фронтальну або індивідуальну роботу учнів. Питання з’являються поступово, сприймаються на слух і наочно, що дає можливість працювати учням в зручному для них темпі.
Великі можливості дає застосування мультимедійних презентацій на етапі вивчення нового матеріалу. Замість звичної чорної дошки учні мають справу з мультимедійною дошкою, де за допомогою відеоряду, звуку і тексту відбувається віртуальна «подорож в часі і просторі». Багатство змістовної підтримки дає мені можливість зробити урок не тільки більш насиченим, але ще і незрівнянно захоплюючим. Моя роль як вчителя залишається незмінною – я координую, керую і організовую навчальний процес.
Сучасний електронний мультимедійний посібник — це цілісна дидактична система, що заснована на використанні комп’ютерних технологій і засобів Інтернету і яка ставить замету забезпечити навчання за індивідуальними і оптимальними навчальними програмами з керуванням процесу навчання.
Переваги використання  мультимедійних посібників в освітньому процесі:
*    Забезпечують високий рівень інтерактивності між учнем і матеріалом.
*    Можна розробляти і вдосконалювати різноманітні навчальні стилі і взаємодії, що стало можливим завдяки застосуванню інтерактивного відео.
*    Існує можливість підключення через мережу, що значно заощаджує час.
*    Об'єднує звук та зображення з навчанням.
*    Збереження даних у цифровому форматі надає більших можливостей для навчання, матеріал може розглядатися покроково з різними рівнями деталізації.
*    Різна швидкість показу (відтворення) дозволяє аналізувати рух, або окремі кадри, доповнювати коментарями тексти, графіку, стоп-кадри, зображення рухів у динаміці. Сприяє мотивації та заохоченню учнів.
*    Є можливість одержати доступ до будь-якого відеокадру або їхній послідовності практично миттєво.
*    Інформацію легко поновлювати і конвертувати в інші формати.
*    Учень може сам вибирати темпи та час освоєння матеріалу.
*    Скорочується час, витрачений на заняття, відповідно залишається більше часу для роботи та відпочинку.
Ці технології допомагають мені досягти кінцевого та ефективного результату у роботі.
У своїй роботі надаю перевагу використанню створених власних уроків, зокрема мультимедійних супроводів, адже мультимедіа - це сучасна комп'ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об'єднувати в одній комп'ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, що використовуються на уроках англійської мови, можна стисло визначити так:
*    посилення мотивації навчання;
*    активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб'єкта навчання діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визначення міри і характеру допомоги та ін.);
*    індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності школярів;
*    урізноманітнення форм подання інформації;
*    урізноманітнення типів забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні і виробничі ситуації;
*    постійне застосування ігрових прийомів;
*    забезпечення негайного зворотного зв'язку, можливість рефлексії;
*    можливість відтворення фрагмента учбової діяльності.
У своїй практичній діяльності найчастіше використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point, зокрема такі їх види:
*    Офіційна презентація
*    Офіційно-емоційна презентація
*    Інтерактивний семінар
*    Електронний роздатковий матеріал.

Висновок
Отже, я намагаюсь працювати творчо, розуміти проблеми своїх учнів, сприяти розвитку їх пізнавальних навичок, умінню орієнтуватися в інформаційному просторі, формувати незалежну точку зору та сприяти розвитку послідовного творчого мислення, комунікативних навичок, тобто формувати соціалізовану людину , яка не лише пристосована до сучасних умов життя, але здатна змінювати світ на краще.
Саме такий підхід дозволяє ефективно реалізувати задачі, які були поставлені мною по досягненню вищезазначеної навчально-виховної мети  впроваджувати на уроках англійської  мови елементи  інформаційно -комунікаційної технології в тісному зв’язку з набутим досвідом; творчо реалізувати нові теоретичні концепції, ідеї, технології, доцільно використовувати інформаційно – комунікаційні технології, які забезпечують виховання в учнів потреби у вивченні мови;розвиток творчого потенціалу учнів;формування інформаційної культури учнів.

Список використаної літератури
1.     Андрієвська В.М., Олефіренко Н.В. Мультимедійні технології у початковій ланці освіти. – Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – №2
2.     Казачінер О. С. Використання нових інформаційних технологій у навчальному процесі / О. С. Казачінер // Англійська мова та література - 2009. - № 33.
3.     Карпенко С. Г., Попов В. В. Інформаційні системи і технології / С. Г.Карпенко, В. В. Попов, Ю. А. Тарнавський, Г. А. Шпортюк - К. : МАУП. - 2004.
4.     Копил І. П. До проблеми застосування сучасних інформаційних технологій при вивчені іноземних мов / 36 наукових праць. вип.28 - К. : КНЛУ - 2005.
5.     Кужель О. М. Можливості використання мультимедійних курсів у навчанні читання на початковому ступені середньої школи / О. М. Кужель // Іноземні мови. - 2001. - №2.
6.     Інтернет ресурси

Немає коментарів:

Дописати коментар